30 november 2004

 

Goedkopere geneesmiddelen


Ik heb mij gisterenavond bijna dood geërgerd aan de demagogie van dr. Jan Van Duppen. In het laatavondjournaal op de VRT pleitte hij voor een van Nieuw-Zeeland afgekeken veilingsysteem teneinde de prijs van geneesmiddelen te doen dalen. Van Duppen, lid van Geneeskunde voor het Volk, een organisatie waartoe ook nogal wat PVDA’ers behoren, waaronder PVDA-voorman Kris Merckx, haalde een aantal voorbeelden aan die moesten aantonen dat de zieke burger in het huidige systeem te veel betaalt.

Ik ben geenszins een expert in de materie, verre van zelfs, maar ik kon me toch niet van de indruk ontdoen dat weeral de meest extreme voorbeelden werden aangehaald, zoals de duurste cholesterolverlager die 60 euro meer kost dan de goedkoopste of het feit dat er in België 78 ontstekingsremmers bestaan tegenover slechts 15 in Nieuw-Zeeland. Ik zal niet beweren dat het niet waar is, maar of het representatief is, dat durf ik wél te betwijfelen. Bovendien kan ik gerust aannemen dat die prijsverschillen en grote variëteit logisch te verantwoorden zijn vanuit het streven naar een geneeskunde op maat van de patiënt.

De farmaceutische industrie wordt verweten dat zij poen schept op de rug van de patiënt, maar laat ons toch niet vergeten dat zij jaarlijks miljarden euro’s investeert in (slechts zelden tot succes leidend) onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen en dat de enige gezonde manier waarop dit gefinancierd kan worden is door middel van winst. Dat mag ook nog wel eens gezegd worden, jammer genoeg gebeurt het te weinig. Uitstekende geneeskunde moet nu eenmaal aan de juiste prijs betaald worden. Of wil onze maatschappij dit niet meer opbrengen?
# posted by Peter Fleming @ 5:59 p.m.

|

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Google
Web deanderekijk.blogspot.com