27 maart 2005

 

De vrijheid en het leven


Op de dag van Pasen, de dag dat christenen de verrijzenis van Christus vieren, wil ik even de dagelijkse actualiteit verlaten en een poging ondernemen voor wat diepere gedachten.

Ik ben katholiek opgevoed, heb al mijn communies gedaan, maar ik kan niet zeggen dat daar veel van is blijven hangen. Ik ben niet gelovig of correcter, ik ben een agnost. Dit neemt niet weg dat ik zeer veel respect heb voor mensen die "geloven". Zelf kan ik mezelf daar niet toe brengen, "geloven" vereist in mijn ogen een sprong in de duisternis en dat ligt me niet.

Op deze Pasen werd ik niettemin dan ook zeer getroffen door de viering op het Romeinse Sint-Pietersplein waar paus Johannes-Paulus II, verzwakt door ziekte, niet in staat was om de zegen Urbi et Orbi uit te spreken. Door zijn voorbeeld laat de paus zien dat het leven ondanks het lijden en ultiem de dood die er onlosmakelijk mee verbonden zijn, toch de moeite waard is om te "leven" en dat het niet zomaar kan opgegeven worden, niet enkel je eigen leven, maar ook dat van je mede-mensen. Het is waard om ervoor te vechten. Ieder, ook uw dienaar, heeft wel eens een zwaar moment, maar de paus kan een inspiratie zijn, ook voor ongelovigen, om niet bij de pakken te blijven zitten, want het "leven" gaat voort.

De keuze voor het leven is niet de gemakkelijkste keuze. Het kan verleidelijk zijn om te kiezen voor abortus of voor euthanasie. Ik wens niet te veroordelen, want ik kan niet voorspellen hoe ik zelf zou reageren als ik met een dergelijke situatie zou geconfronteerd worden, dus enige bescheidenheid is op zijn plaats, maar ik kan alleen maar hopen dat ikzelf de kracht zou vinden om de moeilijke weg te kiezen. Want de vrijheid is geen begrip dat gelijk is aan egoïsme, maar houdt ook een verantwoordelijkheid in die we niet zomaar mogen ontlopen.

Met deze stellingname wil ik andersdenkenden niet afschilderen als zwakkelingen of egoïsten, want hun beslissingen zijn ongetwijfeld in eer en geweten genomen. Bovendien is de realiteit vaak van die aard dat er geen zwart-wit beslissingen mogelijk zijn. Laat mij het er op houden dat ik gewoon even mijn gedacht heb willen zeggen. Meningen kunnen verschillen en daar moet begrip voor worden opgebracht. Alleen jammer dat ik van dat maar bitter weinig heb ervaren bij de berichtgeving over de paasviering en over de Terry Schiavo-zaak.

Nog een Zalige Pasen aan iedereen.
# posted by Peter Fleming @ 10:25 p.m.

|

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Google
Web deanderekijk.blogspot.com