25 april 2005

 

Alarmsignalen uit de Vlaamse mediawereld


Twee Vlaamse kranten hebben recentelijk een ingrijpende wijziging ondergaan: enerzijds wordt binnenkort de verkoop van de Tijd aan de Persgroep, nu al uitgever van Het Laatste Nieuws en De Morgen, afgerond, anderzijds is bij Gazet van Antwerpen hoofdredacteur Luc Van Loon vervangen door Luc Rademaekers.

Wat de Tijd betreft, is het nog afwachten wat de wisseling van eigenaar zal betekenen. Los daarvan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de redactie van de Tijd tegenwoordig uit twee verschillende groepen bestaat. Enerzijds heb je wat ik gemakshalve de oude VEV-lijn zou durven noemen, belichaamd door mensen zoals Stefaan Huysentruyt en Mark Deweerdt. Anderzijds is er de - hoe zou ik het noemen - progressieve, anti-Amerikaanse (of tenminste anti-Bush), anti-globalistische (of tenminste anders-globalistische) lijn van Jean Vanempten, Jef Coeck en Eric Bracke. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed, maar wie ben ik, hoe de laatste strekking past binnen een krant die toch de reputatie heeft (of had?) van een Vlaamsgezinde zakenkrant.

De tweedeling viel mij zaterdag geweldig op toen ik op dezelfde bladzijde de binnenlandse en buitenlandse weekboeken van Jean Vanempten en Stefaan Huysentruyt las. Enerzijds een vergelijking tussen de nieuwe paus met Darth Vader (werkelijk, ik vind het niet uit) en de wekelijkse obligate sneer naar George W. Bush (eerst was het enerverend, nu stilaan gênant), anderzijds nog eens een sterk pleidooi voor de splitsing van BHV.

De Tijd, quo vadis?

Wat de Gazet van Antwerpen betreft, stond er deze week in Knack een artikel waarin de evolutie van de Frut wordt omschreven als die van een krant waarin vroeger "extreem-rechtse, chagrijnige Vlaamse katholieken" de bladzijden volschreven tot een krant, die nu niet langer verkrampt Antwerpen afschildert als een Chicago aan de Schelde en op die manier (on)bewust het bedje voor het Vlaams Blok-Belang spreidt. Volgens oud-redacteur Luc Van Loon is de evolutie het gevolg van een links complot met duistere rollen weggelegd voor o.m. Steve Stevaert en zijn long-time buddy Ernest Bujok, werkzaam binnen de Concentra-groep, o.m. uitgever van GVA en het Belang (van Limburg welteverstaan).

Misschien zoek ik nu wel spijkers op laag water, maar illustratief voor deze evolutie vond ik de berichtgeving over een banale aanrijding in Berchem die zowat tien dagen geleden leidde tot een vechtpartij tussen twintig inderhaast opgeroepen politiepatrouilles en een tweehonderdtal (!) "jongeren". Geen alledaagse gebeurtenis zou je zeggen, maar de dag erop was het niet de hoofdpagina waard, wel één van de regionale bladzijden met daarin ongemeen zware kritiek op de vermeende brutaliteit van de Antwerpse politie. Antwerps schepen van veiligheid Dirk Grootjans (VLD) verdedigde het optreden van de politie, enigszins te verwachten zou je denken, maar zelfs uit onverdachte bron (lees vooral ook de reacties) worden er vraagtekens geplaatst bij het verhaal van GVA. Ik kan me niet voorstellen dat het vroeger zo zou geweest zijn.

Ook symptomatisch in dat verband is de bank achteruit voor GVA-editorialist Roger Van Houtte (zie p. 8 - adobe reader vereist - html-versie), afgeschilderd als een "conservatief", maar in mijn ogen één van de beste pennen van Vlaanderen. Het is een publiek geheim dat Van Houtte niet de beste vriend van Stevaert is: op de Boekenbeurs, waar Stevaert zijn boekje "Koken met Steve" voorstelde, kwam het tot een hoog oplopende woordenwisseling tussen beide, waarbij Stevaert Van Houtte zou toegeroepen hebben dat er "één en ander op punt staat te veranderen bij de gazet". In één van zijn editorialen verwees Van Houtte trouwens tussen de lijnen door naar dat incident. "Was Van Houtte teveel een zuurpruim" en riep hij niet te vaak hoera?", zo staat het in het magazine van de Vlaamse Vereniging voor Beroepsjournalisten. Het lijkt er inderdaad sterk op dat "de lont uit de rechtse krant op linkeroever is gehaald".

Frut, quo vadis?

Het Vlaamse krantenlandschap wordt aan de "rechterzijde" precies meer en meer kaalgekapt. Een verontrustende ontwikkeling voor het maatschappelijke debat in Vlaanderen.
# posted by Peter Fleming @ 9:33 p.m.

|

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Google
Web deanderekijk.blogspot.com