20 april 2005

 

Nieuwe fase in strijd van Linkerzijde tegen "het Kwaad"


Op LVB.net is er momenteel een discussie bezig over Bracke-gate, het feit dat Siegfried Bracke zich liet betalen voor een debat tussen Filip Dewinter en Jean-Marie Dedecker, georganiseerd door het Vlaams Belang en over de daaropvolgende plannen voor een verstrenging van de VRT-gedragscode met betrekking tot de omgang met het VB.

Koen Meulenaere en Rik Van Cauwelaert gaan hierover nogal flink te keer in Knack (zie mijn vorige post), maar zelf heb ik dáár minder problemen mee dan met de twee andere voorbeelden, die volgens mij veel meer een discussie over de deontologie van de Vlaamse pers rechtvaardigen.

Over de daaropvolgende plannen van de VRT om een "comité van wijzen" bij consensus te laten beslissen over moderatie-opdrachten (lees: nooit meer indien op vraag van het VB) of over optredens van VB'ers in duidingprogramma's (lees: bij hoge uitzondering, maar zeker nooit alleen) ben ik al heel wat minder te spreken. Daarbij verschuilt men zich nog eens handig achter het Blok-arrest, dat ondertussen wel al bijna een jaar achter ons ligt. Mijn standpunt over het arrest en over de anti-discriminatiewet die ervan aan de basis ligt is duidelijk: slecht, ja zelfs gevaarlijk, alleszins gevaarlijker dan het kwaad dat ermee moet worden bestreden.

Heel die historie doet me denken aan de volgende quote:

"While the Right thinks that the Left is wrong, the Left thinks that the Right is evil. And hey, you would do anything to stop evil, wouldn't you?"

Volgens mij zit daar véél, héél veel waarheid in.
# posted by Peter Fleming @ 10:48 p.m.

|

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Google
Web deanderekijk.blogspot.com